lördag 17 oktober 2009

LocoNet-kablar

Idag är jag gräsänkling, frugan åkte till Götet för att gå på mässa. Då passade jag på att åtgärda de kablar jag köpte på Kjell & Co som var tänkta som LocoNet-kablar men var korsade. Så här såg kablarna ut när jag fick dem:
Den skarpögde ser att färgerna inte är i samma ordning i de två kontakterna, alltså är de inte raka. Detta måste förstås åtgärdas! Jag klippte av den ena kontakten (den med blå till vänster, alltså vänstra kontakten) och skalade av en bit av den yttre isoleringen:
Därefter var det bara att klämma på den nya kontakten, resultatet blev detta:
Nu är färgerna i samma ordning i båda kontakterna, alltså rak koppling. Kontrollmätning av kabeln gav att alla 6 ledningar har kontakt med sig själva. Information om hur LocoNet-kablarna ska kopplas hittade jag här. Självklart måste rätt verktyg användas, en vanlig polygrip fungerar inte. Så här ser min klämtång ut:
Jag hade tur, min förra arbetsgivare avvecklade "nätverksdragningsdelen" av verksamheten så denna tång blev över. Med den kan jag klämma 6/6- (LocoNet) och 4/4-kontakter (telefonkablar) och med en liknande kan jag även klämma 8/8-kontakter (Ethernet-nätverk). Tången och ett antal kontakter ligger numera i samma låda som jag har min Twin Center så jag alltid är redo att klämma om kablar. Om man har råd med en tång med returspärr ger de en säkrare klämning (går inte att klämma "för lite") än den här typen av tång, men de med returspärr är mycket dyrare än de utan.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du är en händig man Macke :)
Och oss karlar emellan är det rätt gott att vara gräsänkling ibland.... hysch hysch

Anonym sa...

Hahahaha!!!! Jag ser er nog!!!!

Fast det var rätt skönt att få komma iväg med! ;-)

Puss & kram