onsdag 7 oktober 2009

Lärdomar

I lördags arrangerade jag en liten träff hemma, delvis för att träffa modulfolk och delvis för att kunna testa min modul och delvis för att erbjuda andra att testa digital kontroll av lok etc. Träffen blev uppskattad av alla parter och planer finns att fixa en jul- eller nyårskörning, vi får se när det blir av. Förhoppningsvis finns det fler moduler åtminstone spårklara då, även om de kanske är utan landskap. Och där kommer temat för det här inlägget in, vad lärde jag mig i lördags och vad kommer jag att göra annorlunda på kommande moduler? Här är en liten lista på det jag kom fram till:

 INTE använda markisoleringsskiva som underlag för landskap och spår. Jag valde det för att det var tillgängligt (läs billigt), men det har en ljudförstärkande egenskap (något jag inte trodde...) som är något alldeles otrolig. Använd plywoodskivor eller liknande istället, det kommer jag att göra på kommande moduler. Markisoleringsskiva är däremot väldigt användbar för att bygga landskapet med senare.

 Vara noggrannare med mätning av spårläget. Här finns ytterligare en orsak till att inte välja markisoleringsskivor, de produceras inte med tillräcklig noggrannhet. Ett par millimeter hit eller dit spelar ingen större roll när de används i backen, men gör stor skillnad för spårläget i modulskarven. Rälsen på min modul hamnade ungefär 2mm för högt jämfört med vad standarden säger, och dålig smed som jag är skyller jag på järnet... :-)


 Använd en egen "standardlängd" på modulerna, det underlättar transport och hantering. Och välj ett vettigt mått. Min modul är 102cm lång, och det kommer sig av att en plywood-skiva är 1m bred och 1 cm tjock. Om man som jag sågar skivan på bredden i 1m långa och 10cm breda remsor (höjden på modulen) och använder hela remsan blir modulen 102cm lång när gavlarna kommer på. Men det måttet kan jag idag tycka är lite långt, speciellt om man vill bygga en modul över två sektioner, då blir den 204cm lång... Ett par decimeter kortare tror jag är bättre. Samtidigt ska man nog ta hänsyn till hur modulerna ska förvaras och transporteras när man bestämmer längdmåttet.

 Ta hänsyn till storleken på brickorna och vingmuttrarna som används vid ihopkoppling av modulerna. Jag har lagt en stödlist för nära bulthålen så brickan och vingmuttern får inte plats. Inget större problem egentligen, det är ju bara att ta fram Dremeln och fräsa ur lite, men det bästa är ju om jag hade tänkt på det från början.

 Kontrollera spårens läge i horisontalled med t.ex. en stållinjal. Jag hade tur (eller var det skicklighet??) så mina spår ligger tillräckligt bra för att inte behöva göras om.

 Försök få spåret nära modulgavelns ytterkant. Min räls ligger nästan 1mm innanför kanten vilket förvisso inte är för mycket men kan vara mindre. Spåret får däremot inte sticka ut utanför modulgaveln, då tar det i spåret på nästa modul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gå å norpa min stållinjal på det sättet!!!! Himla sätt, asså!!

;-)

Unknown sa...

Ha ha ha, känner igen mig i varenda bokstav :)
Och räknar med att göra nya lärdomar resten av rallarlivet.
Bra du har en hustru som har MJ-verktyg i kökslådan :)