lördag 10 oktober 2009

Åtgärder

Idag var det dags att åtgärda de saker som går att åtgärda på modulen utan att bygga om den helt. Jag började med att fräsa ur för brickor och vingmuttrar.
Och hjälpreda har jag också! Det gäller bara att hålla fingrarna i styr, stora som små... Resultatet blev såhär i alla fall:
Mycket bättre, hela brickan ligger an mot modulgaveln. Och när jag ändå höll på med pilleri på undersidan ändrade jag den elektriska kopplingen också. Från början var det två kablar som hängde ut ca 20 cm med bananhanar i änden. Det kan medföra felkoppling när man kopplar ihop modulerna, så jag har byggt om det hela så att modulen följer Fremo-normen (som jag tolkar den i alla fall...). Så här ser det ut nu:
En hona fast monterad och en hane på drygt 40 cm kabel (den röda enkelledaren längst till höger i bild). Vänder man på den lilla skivan ser det ut såhär under:
Allt är kopplat med en tvåpolig sockerbit. Förhoppningsvis följer det här normen och är idiotsäkert (finns det sådana system??).

Jag kan väl tillägga att frugan tyckte det blev lite dammigt i köket, men det är bortstädat nu. Ett tips kan ju vara att göra dylika arbeten någon annan stans än i köket (eller passa på när frugan inte är hemma...).

2 kommentarer:

Unknown sa...

En bra diskbänk/arbetsbänt och en förstående och tillåtande fruga är en klar tillgång ;)
Har byggt flera moduler på diskbänken där vi bodde tidigare...

Anonym sa...

Söta lilla hjälpsamma Leia, som mer än gärna hjälper både mamma och pappa!