lördag 19 september 2009

Fjärrutlösare till kameran

Idag läste jag en artikel i Model Railroader om vad man bör tänka på när man fotar sin modelljärnväg, och ett tips var att använda en fjärrutlösare till kameran. "En sån måste jag skaffa mig!" tänkte jag och började titta på nätet efter en. Jag hittade faktiskt några olika som passar, men så snubblade jag över "gör-det-själv"-varianten. Snål som man är läste jag igenom den. "Hur svårt kan det vara" tänkte jag och grävde reda på ett gammalt headset till en Nokia-mobil jag haft tidigare, den har nämligen rätt kontakt. Så här såg den ut:
och så här såg den ut inuti mikrofonkapseln:
Öronsnäckan behövs inte, så den lödde jag bort på en gång. Sedan mätte jag upp kablarna och kom fram till att jag behövde ta bort mikrofonelementet också för att få det att fungera. Det var lite pilligare, men gick, och resultatet blev detta:
Ett par klickar lim senare ser det hela ut såhär:
Det ser ju nästan köpt ut! Och billigt blev det också. OK, jag har avstått från viss funktionalitet, men den fyller mina önskemål (och förhoppningsvis frugans också :-). Nu är det bara att fota på.

Inga kommentarer: