torsdag 19 februari 2009

En modul!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat såga i plywoodskivan. Men som den notoriske snedsågaren som jag är kom jag på den (enligt mitt tycke) geniala idén att använda ett mothåll som stöd:
Observera att man måste ta hänsyn till sågbordets bredd på sticksågen. Det är inte nödvändigtvis symmetriskt, så mät på rätt sida om sågbladet.

När man sågar måste man ju också ta hänsyn till det som eventuellt finns under själva arbetsstycket, t.ex. utstickande saker på arbetsbordet. Om man inte gör det så sågar man märken i det, vilket (enligt frugan) kan vara katastrof om man sågar på köksbordet. Turligt nog har jag tillgång till ett ordentligt hobbyrum i BRF:en med riktiga arbetsbänkar, men icke desto mindre måste man tänka sig för, annars händer detta:
Jag vet ju att jag alltid sågar snett, även vid korta snitt, så jag använder mothåll även här:
Och så här ser en nästan färdig gavel ut:
Det som saknas är hålen till fästbultarna mellan modulerna. Jag upptäckte tyvärr att det är ganska viktigt att de hålen borras vinkelrätt mot skivan, annars blir det fel. Tyvärr fanns det inget borrstativ så jag borrade på fri hand. Förstås snett... Vi får se hur det går när jag ska koppla ihop modulen med andra moduler. Nåja, så här ser i alla fall en komplett modulstomme ut "the Ikea way":
Som vanligt ett platt paket. Nu återstår bara att montera de platta delarna. Men det får bli en annan historia, nu måste jag ta itu med verkligheten.

Inga kommentarer: