söndag 21 november 2010

Så här en vecka sent så tänkte jag visa vad jag fick i fars dags-present:
En hjälpande hand med två klämmor, hållare för lödpenna och lupp med lysdiod. Väldigt praktiskt när man ska hålla på med små pilliga saker. Och den kom väl till pass faktiskt, för i veckan har jag pillat med de här små krypen:
Små lysdioder! Just det här är en ytmonterad lysdiod i storlek 0603, alltså 1.6x0.8x0.55 mm stor. Som jämförelse ser man en grön lysdiod till höger, den besten är en vanlig 3 mm lysdiod... Det är alltså riktigt små prylar jag har lyckats löda på två trådar på. Och för att ni ska få en liten känsla för hur små grejer det är tog jag en bild medan jag höll på:
Det där jättefingret till vänster är mitt pekfinger... Litet var ordet! Så här ser det i alla fall ut när lysdioderna lyser:
Bilden är förvisso väldigt gul i allmänhet, men man ser i alla fall att båda lysdioderna lyser gult. Som jämförelse har jag en trekantig 5 mm gul lysdiod, jag har helt enkelt ingen 3 mm gul lysdiod att jämföra med... I alla fall så lyser den lilla ytmonterade lysdioden betydligt mer än den stora, något som är lite intressant. Tanken är att använda dessa små lysdioder till belysning under perrongtaken på stationen, men de lyser lite för gult tycker jag. Jag har också köpt varmvita ytmonterade lysdioder i storlek 0402 som ju då är ännu mindre, 1x0.5x0.45. Men jag har inte lyckats löda fast trådar på någon sådan än, så jag kan inte visa hur det ser ut... Men det kommer nog snart! Jag ska också försöka hitta en mindre spets till min lödpenna, spetsen jag har idag är nästan större än lysdioderna, och det funkar ju inte!

2 kommentarer:

Bengan sa...

Glädje Marcus!
Alltid lika roligt följa dina framsteg :)

Ett tips: sätt den ytmonterade dioden på t.ex en maskeringstejp så slipper du hålla den när du löder...

Marcus sa...

Tänk att man inte kan komma på så bra idéer själv... Men man kan ju använda andras idéer också! Tack!