fredag 23 juli 2010

Modulunderhåll

Idag (eller inatt, eller var det igår??) så har jag utfört lite modulunderhåll, eller småfix kan man också säga. Först har jag monterat dragavlastning på kabeln till ställverket så jag slipper oroa mig för att råka dra loss någon av de 25 trådar som går i den. Sedan har jag ändrat 4 av 6 växlar enligt den princip Andersson i Rakvattnet tillämpar. Så här såg version 1 ut (min lösning):
Notera infästningen för stången mellan växelmotor och hävstång till växelomläggaren (en lösning jag inte var nöjd med...), och jämför med version 2 (min tolkning av AiR:s lösning):
Skillnaden är inte jättestor men framförallt är den stabilare. Som herr AiR påpekar har de flesta innehåll till sockerbitar ett hål, som jag har använt för att lagra hävstången i. Version 1 lider av problemet att öglan kan glida längs med hävstången vilket gör att omläggningen av växeln inte blir helt genomförd, något som inte är ett problem med version 2. Tack AiR för tipset!

Inga kommentarer: