tisdag 13 juli 2010

Dekodermontage


Idag har jag slutfört dekodermontaget i mitt nya Arnold 2011 DB BR 211. Men det blev inte så lyckat... När jag gjorde det första röktestet så tändes framlampan på en gång när jag satt loket på spåret, och jag kunde inte släcka lampan och när jag körde loket blinkade lampan. Jag misstänkte ju direkt problem med antalet körsteg i dekodern, men det var inte det som var problemet heller... När jag sedan försökte köra loket en gång till surrade motorn mer än snurrade, och sedan kom den välbekanta rökpuffen. Nu svarar dekodern inte alls på tilltal och centralenheten rapporterar kortslutning vid programmeringsförsök. Jag har förstås kollat alla anslutningar och kollat om det är kortslutning någonstans, men jag hittar inget. Så jag får väl helt enkelt bita i det sura brunnen-dekoder-äpplet och skaffa en ny till loket. Nu är det här en dekoder från CT Elektronik köpt på Nmodell, och finurligt nog har Nmodell ett garantiavtal som förhoppningsvis täcker det här problemet. Det får framtiden visa, i morgon ska jag löda ur dekodern ur loket och skruva ihop allting igen... Men inget ont som inte har något gott med sig, nu är jag äntligen med i brunna-dekoder-klubben!

1 kommentar:

Bengan sa...

Du är välkommen i klubben Marcus!
Alltid lika surt men förhoppningsvis lär man sig något för varje gång det händer :)