söndag 6 december 2009

Driftsäkring av växlar

I dag har jag driftsäkrat (DCC-säkrat säger andra) två av mina växlar jag ska bygga med. Information om det hela hittade jag här. Jag började med att fräsa bort plasten mellan två syllar så jag kunde löda på två trådar:
Sedan lödde jag på två trådar där jag fräst bort plasten och en tredje kabel på byglingen till vänster i bilden:

Först lödde jag den bruna kabeln "åt andra hållet" med tanke på att den bruna och blå skulle gå ner i samma hål, men det blev helt enkelt för trångt att löda då, så jag vände på den. Ett tips i det här sammanhanget är att förtenna kabeln och rälen, det gör själva lödningen smidigare och minimerar risken för värmeskador på syllarna.
Till sist så kapade jag rälsen mellan den gula och de två andra kablarna:
Tyvärr har jag bara kapskivor med 24 mm diameter, så det blev några märken på ytterrälerna. Nästa växel ska jag kapa närmare hjärtstycket (heter det så??), förhoppningsvis kommer jag att klara ytterrälerna då. Och för att underlätta framtida felsökning kommer jag att använda samma färg på kablarna på alla växlar.

1 kommentar:

Bengan sa...

Nu är du med i klubben "vågasättakapskivani pecoväxlar". En exklusiv skara :)