fredag 18 december 2009

Dekodermontage 2

Så var det dags att montera dekoder igen, den här gången är det dags för ett Roco 23200, eller DB BR 80 om man så vill. Det är ett litet treaxligt ånglok som användes för växling och kortare tåg på bibanor, och så här ser det ut tillsammans med en Tran DCX74zD:

Nog för att dekodern är liten, men går den verkligen in i loket?? Andra har ju monterat en större dekoder i en KÖF som ju är mycket mindre, så det SKA gå! Jag började i alla fall med att plocka isär loket genom att skruva av de två bakre buffertarna, och lokaliserade genast kondensatorn:

Jag lyfte ur motorn (märkt med vad som är höger och vänster) och klippte bort kondensatorn, så här såg det ut då:

Här syns kåpa med de två buffertarna överst, loket utan motor, bortklippt kondensator, drivfjäder och motorn.  Sedan vidtog operation platsletning, var ska dekodern monteras? Jag kom fram till att det bästa stället att montera dekodern på var på en brygga ovanpå motorn, så här:

Jag lödde fast motorkablarna direkt på kolhållarna, förstås efter att ha tagit ur hållarna ur motorn och tagit ur kolen med fjädrar (håll ordning på de små smitarna!). Lödningen gick mycket bättre efter en liten skvätt lödpasta. De andra två trådarna (röd och svart) lödde jag sedan in där kondensatorn satt tidigare. Se till att löda fort, annars smälter plasten. Så här såg det ut när motorn var monterad:

För att det inte ska bli kortslutning mellan motormatning och strömupptagning så klippte jag av de två blecken som tidigare försåg motorn med ström. Efter detta var det provkörning, med lyckat resultat! Innan jag monterade på kåpan satte jag lite tejp över kolhållarna för att vara säker på att de inte tar emot kåpan och orsakar en kortslutning. Likaså satte jag en bit tejp i taket på kåpans hytt för att vara säker på att dekodern inte tar i. Slutresultatet blev så här:

Man kan skönja dekodern i hytten, men det är inte så att det stör mig i alla fall. Nu behöver loket bara köras in lite och dekodern programmeras med rätt adress och lite bättre fartkurva.

2 kommentarer:

Bengan sa...

Vad duktig du är!
Jag är imponerad :)

Marcus sa...

Nja, det är mer en fråga om att våga klippa av matningen till motorn. Och det gick ju bra (den här gången...)!