söndag 8 november 2009

Källa till inspiration

I dagarna kom den här boken hem:

Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt heter den, och innehåller massor med fina inspirationsbilder tagna av Tysklands meste tågfotograf Carl Bellingrodt. Jag har inte hunnit läsa hela än, bara bläddrat i den, och då fastnade jag för den här bilden:

En DB BR 798 + 998 med vad som troligtvis är en Preussisk personvagn på släp! Alla sätt är bra utom de dåliga, heter det ju. Och den bilden bevisar återigen att det mesta man kan hitta på på en modelljärnväg med största säkerhet har haft en motsvarighet i verkligheten. Nu ska jag försöka insupa lite inspiration, jag återkommer med framstegen!

2 kommentarer:

Johannes Tångeberg sa...

Hej
Har kollat lite på din blogg men inte läst alla inlägg, så därför kanske mina frågor känns dumma... Nåja. Vad trevligt med en mj-blogg hursomhelst. Jag har förstått att du tänker skapa någonting efter tyska förebilder. Någon speciell tidsperiod? Själv tänker jag också bygga tyskt på min HO-anläggning som är under uppbyggande i en källare i Linköping. Dock går det rätt långsamt då jag inte ens bor i stan. (Det är f ö jag som skriver Tågbloggen och där kommer man att kunna följa evt framsteg i bygget)

Marcus sa...

Tack för kommentaren och påhejandet! Min modelljärnväg ska spegla en fiktiv plats någonstans i sydöstra Tyskland någon gång mellan 1950 och 1990, eller något liknande. När jag väl får något körbart kommer jag att köra det jag tycker är fint eller roligt, både små och stora ånglok kombinerat med diesellok. Lite synd dock att vi inte bygger i samma skala, H0 tycker jag blir för stort. Du får kämpa på med byggandet, det kommer att bli färdigt förr eller senare!