måndag 31 oktober 2011

IBAB:s TMX 1016!

2007 åkte jag IBAB:s 100-årståg från Kristinehamn till Gällivare, och dragare var bl.a. IBAB:s TMX 1016 i blå Grand Nordic-målning. Ända sedan jag åkte med det tåget har jag velat ha en blå TMX i modell, men jag har inte hittat något någonstans. Inte förrän i somras, när den här tråden dök upp på Svenskt MJ-forum. Då var det ju bara att önska på och hoppas att önskningen gick i uppfyllelse. Och det gjorde den ju! Att jag bidrog med högupplösta bilder på logga och text bidrog säkert till valet, men ändå! Så nu är jag en glad ägare av en omlackad Kato MY. OK, MY har bl.a. längre axelavstånd i boggierna än MX, men jag väljer att inte kontrollmäta... ;-)
Loket går verkligen bra på rälsen. Motorn surrar lite lätt, det verkar urstarkt och strömupptagningen lämnar inget övrigt att önska. Perfekt, alltså! Och så här fint blev det omlackerat:


En bild från sidan:


Och en elak bild på Grand Nordic-texten:


Färgtoningen i texten är riktigt snygg! Man ser inte mycket av rastreringen heller. Men jag ska inte ta åt mig äran, det är Swed-N som har lackat om det åt mig. Tack så mycket!
Till sist ett par bilder från leveranskörningen:


Men vänta nu! Vad är det för vagnar i kroken??


Det ser ju ut som tyska personvagnar... Och visst är det en panoramavagn man skymtar i bakgrunden? Järnvägsbolaget tänker sig kanske ett något modifierat Grand Nordic-tåg? IBAB hade 60-tals A2-vagnar, en tysk cafévagn och en tysk restaurangvagn i jubileumståget, men här verkar 60-talsvagnarna vara bytta mot tyska förstaklassvagnar med en tysk restaurangvagn och cafévagnen ersatt av en panoramavagn! Vilket tåg det blir!

1 kommentar:

Bengan sa...

Jättegrattis Marcus till ditt nya, fina lok!
Ska bli roligt se det irl snart :)